søndag 23. november 2008

Oppsummering Øv.2

Å lage spørsmål er enkelt – å lage spørsmål som favner det DU er ute etter oppleves som enkelt. Det som er vanskelig er å få eleven til å oppfatte det SAMME som du er ute etter, slik at du kan se om du får måloppnåelse. Det som også er en utfordring er at dette omhandler elever ned til 5. klasse med varierende forståelse for data.

Et annet moment er at i min undersøkelse er det ikke noen bok å hente svarene fra, du må svare ut fra det du kan.

Jeg prøvde å lage spørsmål som skal være enkel for en elev, samtidig som at jeg kan se av svarene hva eleven har på maskinen, samt hvilken kunnskap eleven hadde. Altså legge opp spørsmålene slik at jeg ut av svarene, kan lage et kriteria hva akkurat denne eleven trenger av kunnskap/opplæring (pose og sekk). Til slutt vil man ha 43 elever som trenger 3-4 forskjellige opplærings pakker i bruk av datamaskinen.

Min test var en undersøkelse, og ikke en prøve. Prinsippet er det samme, men jeg klarte ikke å få vekk tilbakemeldingen etter siste spørsmål. Det var spennende å prøve ut test verktøyet i it’s learning . Man blir fort trygg på de verktøyene man bruker daglig (Fronter). Jeg tenkte å bruke Fronter i innleveringa, men IKT ånden tok overhånd.

Det kom fine tilbakemeldinger fra andre HIST elever, og gjennom disse lærte jeg plutselig at det er en undersøkelses del i it’s learning. Så denne testen har muligens passet bedre her.
Gjennom tilbakemeldingene fikk jeg se hvordan andre ser på testen og spørsmålene. Her fikk jeg gode tilbakemeldinger på hvordan testen er satt opp, samt forslag til flere spørsmål.

Jeg vil bruke min undersøkelse som et utgangspunkt, men endre noen av spørsmåls stillingen. Jeg vil lage flere spørsmål (enklere) og gå vekk fra den ”omfattende” måten å spørre på.
Lærestoffet ga en grei innføring i hvordan jeg skulle legge opp spørsmålene, samt hvordan LMS fungerte.

Jeg grudde meg litt for tilbakemeldingene, men etter hvert var også dette en ufarlig arbeidsmåte – som ga inspirasjon til å gi andre tilbakemeldinger på sine tester. Fikk også prøve tester hvor jeg selv ikke hadde kunnskap, som igjen jeg kunne overføre til videre utvikling av mine spørsmål. På denne måten fikk jeg se det fra den siden som heter ”har ikke peiling”.

Ingen kommentarer: