onsdag 15. oktober 2008

Bruk av LMS og brukeropplæring

Utgangspunktet for å skape en arena om kunnskap på datamaskinen i min skole (sikkert flere som kjenner seg igjen her), er at elever som får tildelt maskin fra NAV ikke er koordinert innen noen opplæringsapparat i skolen.

Selve tildelingen og søknaden foregår hos PPT, og etter hvert får foresatte tildelingen i posten og drar selv for å kjøpe maskinen. Det eneste kriteriet er at man skal kjøpe en maskin og Officepakke (står i tildelingen) og at denne skal være ”i tråd med kommunens IKT politikk”.

Maskinen er på forhånd bestemt av markedet, og man kjøper da maskinen etter egen eller betjeningens kunnskap. I og med at maskinen nå kommer direkte inn i hjemmet (og ikke innom skolen som før), vet man ikke noe før maskinen er i klasserommet.

Kommunikasjonen mellom klasserommet og resten av skolen er individuelt avhengig av hvor opplyst lærer er om saksgangen, når han/hun ser en slik maskin i klasse rommet.
Noen foresatte tar direkte kontakt med skolens IKT avdeling, slik at vi får denne faset inn i våre papirer og faktisk vet at vi har en elev med ny maskin. Så i praksis – i dag – er det de foresatte som lærer eleven sin opp også på datamaskinen.

Det jeg prøver å gjøre er å nå eleven/foresatte direkte via et innledende skriv, som lærer sender med eleven hjem, dette fylles ut og leveres IKT direkte. Når brevet kommer i retur, må eleven og foresatte sammen ta testen på skolens LMS (Fronter).

Nivået på spørsmålene skal nå elever fra 5-10 trinn, og skal prøve å avsløre om eleven kan/skjønner noe om datamaskinens virke, eller om dette er kun et MSN verktøy. Ut fra besvarelsen vil jeg kunne se hvordan opplæring som er nødvendig.

Vi har på skolen også et ønske å lage struktur på alle disse NAV datamaskinene, da tilbakemeldingene fra klasserommet ofte handler om negative meldinger for disse elevene. Dette er ikke så rart, hvis du ikke kan bruke verktøyet til noe konstruktivt, ja da bruker man maskinen på den måten man har kunnskap om.

Spørsmålene skal prøve å kartlegge kunnskap, hva ser du når du starter maskinen, hva er det under program menyen, skrivere??, Officepakken?? – derfor skriver jeg også inn hvor eleven kan se disse på Start menyen.

Spørsmålene må inneholde enkle elementer som operativsystem, programmer, skrivere, virusprogram. Jeg ser at dette er viktige begrep når du skal snakke med disse elevene, og at slik kunnskap er enkel å lære inn. Flere av programmene på maskinen krever manuell iverksetting av online oppdatering, og da må du ha en kunnskap om dette.

Hvis man ikke klarer å besvare spørsmålene, vil det gå frem at eleven ikke skjønner noe om datamaskinen sin sitt virkeområde, eller at eleven kun gjør faste programmer på maskinen rent mekanisk. En elev som skal bli avhengig av et slikt verktøy, må læres gode rutiner, da denne erstatter mange av bøker som de andre elevene benytter.

Det vanskelige er å lage spørsmål som gir en måleverdi. De må ikke være for omfattende, og inneholde ord/utrykk som er allmenn for denne aldersgruppen. Forkunnskapen trenger derfor ikke å være stor.

Ingen kommentarer: