På vår skole har vi PALS (Positiv Adferd Læringsmiljø og samhandling). Det er et tre årig prosjekt hvor målsettingen er å forebygge og avhjelpe atferdsproblemer hos elevene våre gjennom å bygge kompetanse i læringsmiljøet. Det skal gi effektiv støtte til alle elever og skolens ansatte. PALS er en helhetlig innsats for å styrke tiltak for barn som viser atferdsproblemer hjemme og på skolen.
I dag læres denne gjennom klasserommet av lærer, som lærer inn ønsket adferd, med rollespill og andre metoder som er opplært gjennom programmet. Hvis man skal lære å gå fint inn i klasserommet, så øver man dette inn i praksis (ut på gangen, gå inn, belønne når man gjør det rett, og øver dette til det fungerer).
Alle på skolen gjør dette og lærer det inn på samme måte, samtidig som at vi har samme konsekvens – uansett hvilken voksen du møter. Etter hvert skal eleven lære mange regler avhengig hvor eleven skal bevege seg (gymsal, svømmebasseng, uteområdet, skolekjøkken osv). På alle disse plassene er regler.
Reglene må repeteres hele tiden og disse er oppslått på fine plakater på alle de forskjellige områdene (arena)
Ved å lage en prøve på dette i LMS, kan eleven og lærer finne ut hvor mye han/hun husker. Prøven legges opp etter de forskjellige arenaer vi har. Hvis man her får under 80 % rett så må eleven oppsøke gjeldene arena og lære deg disse – så gå tilbake og ta prøven på nytt.
I dette opplegget oppnår du forskjellige elementer
a) Eleven må oppsøke stedet der plakaten står.
b) Eleven må lære seg plakaten
c) Eleven får en annen undervisning enn å hente informasjon fra nett/bok (oppsøkende)
d) Innlæringen vil være effektiv
Etter å ha klart testene vil eleven få sin belønning
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar