onsdag 1. oktober 2008

Skolen og den evidelige data'n

Hvordan oversettes datakunnskap i klasserommet? Hvordan får man best til å lære 5. eller 8.trinn elever grunnleggende IKT ferdighet? IKT er blitt en ferdighet – hvordan skal man da få denne ferdigheten kvalitet sikret i innlæringen?

Skolen har en stor, kunnskapsrik og flott gjeng med ansatte. Disse gjør daglig utfordrende oppgaver som blir kastet over dem – forberedt og uforberedt. IKT er her ingen unntak – kunnskapen er stor hos noen, mindre for noen og andre henger med. De har ingen valgmuligheter, men skal presses inn i et tema som mange sikkert føler seg svært ukomfortabel med. Selvfølgelig blir innlæringen til elevene også ukomfortabel fordi fagplanen skal følges.

Feilen ligger ikke hos de ansatte, men hos systemet som ikke setter av tid til, den grunnleggende kunnskapen disse ansatte må ha – for at de skal føle seg komfortabel nok.

Hvis du da er i kategorien ”kan litt IKT” – hvordan er motivasjonen til å sette seg ned på kvelden med seg selv som IKT lærer – hvem lærer hvem? Selvfølgelig kan man gå på kveldskurs eller ta noen fag på HIST, men hvordan skal man ha tid til dette når man kun jobber 39 uker? Mitt poeng er ikke pedagogenes jobbavtale, men hvor skal man hente inn tiden til opplæring – i løpet av året?

Jeg hadde en gang en elevbedrift innen data – her skrudde vi sammen data kasser med hovedkort, CPU, harddisker++ – formaterte og koste oss. Feilsøkingstiden var kort, vi viste ganske kjapt hva som var feil. Så datt prisen på datamaskinene og alle kunne/skulle ha maskinene. Elevbedriften forsvant, fordi ingen lenger hadde råd til å reparere maskinene – det er billigere å kjøpe nytt.

Bill Gates kom på ideen og selge operativ systemet XP/Vista for ”3 kr” stykket til alle som kjøpte nye maskiner. Maskinen kostet kr 4996.- + kr 3.- for Operativsystem = kr 4999.- for en datamaskin på Elkjøp.

Ikke kan du styre eller stoppe denne utviklingen – alle bruker datamaskin, om de kan eller ikke, kunnskap eller ikke kunnskap. I dette virvaret er læreren – med eller uten egen datamaskin, med eller uten IKT kunnskap og skal gi eleven grunnleggende IKT ferdighet.

Ingen kommentarer: