søndag 5. oktober 2008

Dataopplæring av elever med datamaskin fra NAV

PÅ vår skole har vi rundt 30-40 elever (5. til 10. trinn) med egne datamaskiner fra NAV (Hjelpemiddelsentralen (HMS)). Dette er elever med diagnoser, som gjør at NAV tildeler disse elevene maskin etter søknad.

Søknaden skrives i samarbeid med skolen (PPT) og hjemmet. Her skal søknaden undertegnes av en Pedagogisk- (lærer) og tekninsk fagperson (IKT veileder). Når søknaden er innvilget får foresatte tilsendt en sjekk (rundt kr.9500.-) hvor foresatte skal kjøpe inn datamaskin, Officepakken og skriver.

Ofte er dette foreldre uten kunnskap om hva som skal anskaffes. På vår skole er IKT veileder kontaktpersonen som følger denne delen av prosessen, hvis de foresatte skulle ønsker veiledning.

Maskinen kommer hjem og noen forstår hva som skal gjøres, mens andre prøver etter beste. I denne fasen er skolen igjen behjelpelig for de som ønsker dette. Til slutt kommer maskinen til skolen, hvor maskinen skal innom, IKT på skolen, for å konfigureres med WLAN for undervisning, viruspakke, skriver på nettverket og installering av Spesped programvare.

Pga av mengden har det vært umulig å lage en struktur i opplæringen av disse elevene og de har ramlet mellom de berømte ”to stolene”.
For å strukturere dette har jeg iverksatt forberedelsene ved bruk av Fronter (LMS i Bodø kommune). For å komme i direkte kontakt med elev/foresatt har jeg laget et skriv som lærer levere til HMS barna på hvert trinn – her skal barna og foresatte skrive på en svarslipp som skal direkte til meg. Her skal de skrive inn navn, e-postadresse, mobil nummer osv.

Jeg har laget et åpent rom i Fronter hvor jeg skal legge en undersøkelse. Undersøkelsen går ut på å fastslå om hva eleven/foresatte vet/kan om sin datamaskin. Undersøkelsen tar for seg operativ system, skrivere, virusprogram og Officepakken. Alle spørsmålene har også et ”vet ikke” alternativ – noe som forteller meg hva elev/foresatte kan.

Jeg vil så lage en delt opplæring for å ivareta elevenes nåværende kunnskap. Opplæringen må inneholde elementer som gjør at maskinen holder seg operativ, samt at eleven vet hvordan man organiserer arbeidet på maskinen. De foresatte vil også bli invitert på kurset.

Etter kurset må eleven gjøre oppgaver og teste seg selv på Fronter – for å klarlegge hva eleven har fått med seg på kurset.

Jeg vil lage en IKT side på Fronter, men informasjons materiell fra opplæringen, slik at dette i etterkant kan brukes av elev, lærer og foresatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var jo veldig bra Knut Ole! HMS maskinene og bruken av disse har jo vært en hodepine for oss IKT veiledere noen år nu... At vi kan ta i bruke Fronter for å lette dette arbeidet var jo en veldig god ide. Du må gjerne distribuere skrivet du sender hjem, og kopiere over undersøkelsen til et fellesrom på Fronter. Det tror jeg det er flere enn jeg som blir takknemmelig for. Hilsen Heidi

Unknown sa...

Du beskriver et opplegg hvor foreldre og elever skal få veiledning i kjøp og opplæring av datamaskin. Du viser til en undersøkelse for å kartlegge behovene, en såkalt "kompetansekartlegging". Deretter tenker du å bruke informasjonen til å utforme en opplæringspakke via Fronter, så vidt jeg kan skjønne, med bruk av tester og oppgaver.

Dette er veldig interessant, og viser hvordan et LMS som Fronter kan brukes pedagogisk også utenfor direkte faglig aktivitet!